Oud nieuws of huidige werkelijkheid

Mady HuismanInspiratie Leave a Comment

Het is alweer drie jaar geleden dat de eerste stap in de corona-lockdown gezet werd. De horeca moest dicht en thuiswerken werd de norm. In die periode schreven we een whitepaper met de titel; De impact van corona op de werkvloer. Wat is de invloed op individu, team en organisatie.

Natuurlijk wisten we toen nog niet dat het zo lang zou gaan duren voordat alles weer ‘normaal’ zou worden.

Maar terwijl ik dit typ en de whitepaper lees realiseer ik me dat het op veel werkplekken niet meer geworden is zoals het was. En bovenal dat veel mensen (werknemers en werkgevers) nog dagelijks tegen dingen aanlopen. Denk aan samenwerken als team, werk-privé balans, financiële gevolgen, zorgen om mensen die je lief hebt of rouw. Dit neem je mee naar het werk en komt samen op de werkvloer.

Herken je dit en worstel je als werknemer of werkgever? Neem dan contact met ons op om te bespreken waarmee we kunnen helpen.

Reboarding

Een van de onderwerpen in de whitepaper is reboarding. Reboarding is het proces waarbij werknemers terugkeren naar de werkplek na een langere periode van afwezigheid, zoals bijvoorbeeld na een pandemie of een langdurige ziekte. Het is belangrijk om dit proces goed te plannen en vorm te geven, om ervoor te zorgen dat werknemers zich welkom en ondersteund voelen bij hun terugkeer.

Omdat het een hectische tijd was en voor zowel werkgever als werknemer nieuw, is het ook niet verwonderlijk dat bij dit proces onduidelijkheden of zelfs problemen zijn ontstaan. Gelukkig is het nog niet te laat en kan je verschillende interventies plegen om de situatie te verbeteren.

  1. Identificeer het probleem: Het is belangrijk om te begrijpen wat er precies mis is gegaan tijdens het reboarding proces. Ga na wat de oorzaken waren en identificeer de specifieke problemen die werknemers hebben ervaren. Dit kan namelijk per persoon verschillen.
  2. Communiceer openlijk: Het is belangrijk om openlijk te communiceren met werknemers en te erkennen dat er een probleem. Geef aan dat je hun probleem of feedback serieus neemt. Vervolgens is het belangrijk om te bepalen of het inderdaad een probleem is dat bij de werkgever of de werkvloer hoort. Zo ja, geef dan aan dat je er alles aan zult doen om het proces te verbeteren. En ga direct door naar stap 3. Mocht het nu zo zijn dat je van mening bent dat het probleem eigenlijk niet thuis hoort bij de werkgever of werkvloer, dan is het van belang dat aan te geven en duidelijke afspraken te maken over wat je van de werknemer verwacht. Want soms is dat ook noodzakelijk. Wij horen bijvoorbeeld ook situaties waarbij er tijdens de corona pandemie een hondje is aangeschaft en dat dat de reden is dat de werknemer de wekelijkse teamvergadering niet meer fysiek kan bijwonen omdat er geen oppas voor de hond meer is. Dat kan natuurlijk echt niet (meer)! Daar is vast een oplossing voor te regelen door de werknemer. Je mag dus als werkgever ook wel eisen stellen.
  3. Neem actie: Zodra je de specifieke problemen hebt geïdentificeerd, is het belangrijk om actie te ondernemen om deze op te lossen. En doe dit zo snel mogelijk. Hoe langer dit speelt, hoe ingewikkelder het is om dit goed op te lossen. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je extra training of begeleiding aanbiedt, dat je zaken bespreekbaar maakt.
  4. Bied ondersteuning aan: Het is belangrijk om werknemers te laten weten dat je er voor hen bent en dat je hen wilt ondersteunen bij hun terugkeer naar het werk. Bied concrete hulp en begeleiding aan waar nodig, en plan regelmatig vervolggesprekken in om te controleren of de problemen zijn opgelost en of er verdere ondersteuning nodig is.
  5. Monitor en evalueer: Het is belangrijk om te blijven monitoren en evalueren om ervoor te zorgen dat problemen niet opnieuw optreden. Plan regelmatig evaluaties in om te controleren of de werknemers zich comfortabel voelen en of er nog steeds behoefte is aan extra ondersteuning.

Door snel te handelen en openlijk te communiceren met werknemers, kun je het reboarding proces herstellen en ervoor zorgen dat werknemers zich weer gewaardeerd en ondersteund voelen. Bied concrete hulp en begeleiding aan waar nodig, en blijf het proces monitoren en evalueren om ervoor te zorgen dat werknemers een succesvolle terugkeer naar het werk hebben.

Ben jij benieuwd naar de inhoud van de whitepaper uit 2020?

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief!

Wat is jouw ervaring? Laat het ons weten!

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.